Londono metro yra legendinis dėl savo plataus ir efektyvaus tinklo ir dėl to, kad yra seniausias požeminis geležinkelis pasaulyje.
Pirmieji gariniai traukiniai Londono metro važiavo dar 1863 m. Metropoliteno linija.
Užsisakykite viešbutį netoli metro stoties
Londono metro yra toks populiarus, kad ant didžiausios dalies suvenyrų ir turistinių prekių yra Londono metro elementų. Vieni žymiausių suvenyrų yra tipinė metro emblema (raudonas apskritimas su mėlyna skersine linija, kurioje nurodytas stoties pavadinimas) arba kultinis "Please Mind the Gap Between the Train and the Platform" pranešimas, įspėjantis kiekvienos stoties keleivius apie tarpą tarp traukinio ir perono.
Angliškai dažniausiai vartojamas posakis The Tube, rečiau ir oficialiau - London Underground.
11 metro linijų tinklą papildo keletas DLR automatinio metro maršrutų, London Overground ir reguliarūs traukiniai, kuriais taip pat galima keliauti po miestą.
Metro linijos ir transporto mazgai
Londono metro (o miesto pakraščiuose - antžeminę dalį) kerta 11 metro linijų, kuriomis nuvažiuosite iki visų lankytinų vietų ir objektų.
Jei norite greitai persėsti platesniame miesto centre, galite puikiai išsiversti važiuodami metro ir be autobusų. Centre stotelė yra tiesiog ant kiekvieno kampo.
Londone susidursite su 2 tipų maršrutais: požeminiais, kuriuose traukiniai yra žemesni ir ankštesni, ir antžeminiais, kuriuose traukiniai yra gerokai erdvesni.
Požeminės linijos Londone išskiriamos pagal spalvą ir istorinį pavadinimą:
- Bakerloo Line (ruda) - kerta Londoną iš pietryčių į šiaurės vakarus, driekiasi 23 km, atidaryta 1906 m., tai požeminė linija. Londono akis, Trafalgaro aikštė, Pikadilio skersgatvis, Oksfordo gatvė, Regento parkas.
- Central Line (raudonoji) - rytų-vakarų kryptimi, antrasis judriausias maršrutas Londone, jo ilgis 74 km, abiejuose galuose išsišakoja. Tai požeminė trasa, veikianti nuo 1900 m. Pakeliui esantys lankytini objektai: Oksfordo gatvė, Hyde parkas, Britų muziejus, Kensingtono rūmai, Šv.
- Circle Line (Geltonoji) - puslankiu aplink miesto centrą einanti linija per pagrindines stotis, jos ilgis 27 km, ji nutiesta po žeme ir veikia nuo 1884 m. Vestminsterio rūmai, Vestminsterio abatija, Big Benas, Dauningo gatvė, Bekingemo rūmai, Kensingtono rūmai, Šv. Pauliaus katedra, Londono bokštas, Tauerio tiltas, Londono akis, Dangaus sodas, Barbikanas.
- District Line (žaliasis) - eina per Londono centrą šalia Temzės, vakaruose dalijasi į kelias atšakas, tęsiasi 64 km, veikia nuo 1868 m. Tai požeminis maršrutas, kuriuo važiuoja erdvesni traukiniai. Pakeliui esančios lankytinos vietos.
- Elizabeth Line (violetinė) - naujausias "Crossrail" projektas faktiškai sujungia naują metro liniją, apimančią originalų Hitrou oro uosto traukinį, visiškai naują požeminę jungtį per Londono centrą ir kitą originalią traukinių liniją į rytus iki Šenfildo ir Canary Wharf rajono. Pakeliui esančios lankytinos vietos: Britų muziejus
- Hammersmith & City Line (Rožinė) - antra mažiausiai naudojama linija driekiasi iš vakarų į rytus per Šiaurės centrą, jos ilgis - 25 km ir ji veikia nuo 1863 m. Tai požeminis maršrutas. Pakeliui esantys lankytini objektai: Barbikanas
- Jubilee Line (pilka) - naujausia požeminė linija, atidaryta 1979 m., ji yra požeminė ir driekiasi 36 km. Grinvičas, "Tate Modern", "The Shard", "Globe" teatras, Vestminsterio rūmai, Vestminsterio abatija, Big Benas, Dauningo gatvė, Londono akis.
- Metropolitan Line (violetinė) - seniausia linija, einanti iš centro į toli už Londono ribų, požeminė trasa, atidaryta 1863 m., 63 km ilgio, atsišakoja šiauriniame gale. Pakeliui esantys lankytini objektai: Barbikanas
- Northern Line (Juoda) - šiaurės-pietų linija su sudėtingiausiu išsišakojimu, yra labiausiai apkrauta. Tai požeminė 58 km ilgio trasa, atidaryta 1890 m. Vestminsterio rūmai, Vestminsterio abatija, Big Benas, Dauningo gatvė, Londono akis, Britų muziejus, Kamdeno turgus, Dangaus sodas, Šardas, Oksfordo gatvė.
- Piccadilly Line (tamsiai mėlyna) - trečioji pagal judrumą ir gilumą metro trasa centre, jos ilgis - 71 km, ji išsišakoja į vakarus. Juo, be kita ko, važiuojama į Hitrou oro uostą, jis atidarytas 1906 m. Pakeliui esantys lankytini objektai: Pikadilio cirkas, Haid parkas, Bekingemo rūmai
- Victoria Line (Šviesiai mėlyna) - antroji naujausia ir antroji trumpiausia linija, atidaryta 1968 m. Tai 21 km ilgio metro maršrutas. Pakeliui esantys lankytini objektai: Oksfordo gatvė, Bekingemo rūmai
- Waterloo & City Line (turkio spalvos) - trumpiausia linija yra vos 2 km ilgio, ji yra požeminė ir neturi jokių stočių, išskyrus galines stotis Waterloo ir Bank. Ji veikia nuo 1898 m.
Persėdimai iš pradžių gali atrodyti chaotiški, ypač dėl dažnai ankštų istorinių metro stočių erdvių ir ilgesnių koridorių, įvairiai vingiuojančių su daugybe laiptų ir eskalatorių.
Tačiau jei nuosekliai skaitysite ženklus, pasiklysti nepavyks.
Ženklinimas tikrai aiškus ir nuves jus tiksliai ten, kur einate. Svarbu visada žinoti galutinės stoties pavadinimą ta kryptimi, kuria važiuojate. Tada niekada negalėsite pasiklysti.
Bilietų kainos ir kaip juos įsigyti?
Londonas ir jo apylinkės suskirstytos į 6 tarifų zonas, nuo to priklauso ir jūsų bilieto kaina.
Paprasčiausias ir pigiausias būdas atsiskaityti už bilietus - savo kredito kortele (bekontakte).
Į kiekvieną metro stotį įeinate per turniketus, kur prie geltono skaitytuvo priglaudžiate kortelę ir praeinate. Išeidami iš stoties vėl einate pro turniketą, prie kurio vėl turite pridėti kortelę prie skaitytuvo, kad būtų teisingai apskaičiuota bilieto kaina.
Sistema taip pat veikia atsiskaitant mobiliuoju telefonu, laikrodžiu ar kitu įrenginiu, į kurį galima įdėti savo kortelę.
Dienos bilietų sistemą pakeitė vadinamasis "visos dienos bilietas". Daily Caps, Didžiausia suma, kurią galima įskaityti į kortelę per kalendorinę dieną, pakeičiama didžiausia suma per dieną. Pasiekę šią ribą, vis tiek turėsite pridėti kortelę prie turniketo, tačiau iš kortelės daugiau nieko nebus imama. Dėl didelių vienkartinių bilietų kainų Londone visada pasieksite maksimalią ribą per dieną.
Taip pat galite naudoti popierinius bilietus, tačiau jie yra brangesni nei atsiskaitant kortele. Kita vertus, tos pačios kainos galioja ir atsiskaitant "Oyster Card" kortele, kurios turistams neapsimoka įsigyti, nes jos pirkimo vertė yra 5 svarai sterlingų, o jos naudojimas neturi jokio pranašumo prieš nuosavą kortelę.
- 1 arba 1+2 zona: bekontaktė 8,90 gbp / 16,60 svarų sterlingų su popieriniu bilietu, maksimali savaitės kaina 44,70 svarų sterlingų
- 1-3 zonos: bekontaktis 10,50 gbp / 16,60 svarų sterlingų su popieriniu bilietu, maksimali savaitės kaina 52,50 svarų sterlingų
- 1-4 zonos: bekontaktis bilietas 12,80 gbp / 16,60 svarų sterlingų su popieriniu bilietu, maksimali savaitės kaina 64,20 svarų sterlingų
- 1-5 zonos: bekontaktis bilietas 15,30 gbp / 23,60 svarų sterlingų su popieriniu bilietu, maksimali savaitės kaina 76,40 svarų sterlingų
- 1-6 zonos: bekontaktis bilietas 16,30 gbp / 23,60 svarų sterlingų su popieriniu bilietu, maksimali savaitės kaina 81,60 svarų sterlingų
- Visas kainoraštis: tfl.gov.uk/fares
Maksimalus savaitės tarifas apskaičiuojamas kiekvienai kalendorinei savaitei nuo pirmadienio iki sekmadienio. Taigi, jei, pavyzdžiui, Londone būsite nuo trečiadienio iki trečiadienio, jūsų savaitės limitas bus pradėtas skaičiuoti du kartus - nuo trečiadienio iki sekmadienio ir nuo pirmadienio iki trečiadienio.
Vienkartiniai tarifai Londono centre skaičiuojami nuo 2,50 iki 6 svarų sterlingų.
Londono metro linijų žemėlapis
Čia parengėme interaktyvų metro, Elizabetės linijos, DLR automatinio metro ir Londono metro traukinių žemėlapį:
Oficialius Londono metro ir traukinių žemėlapius galite atsisiųsti iš "Transport for London" svetainės: tfl.gov.uk/maps/track/national-rail
Metro sutrikimai ir signalai
Be to, dėl Londono metro sistemos amžiaus ir sudėtingumo labai dažnai, dažniausiai savaitgaliais, galima tikėtis metro uždarymo. Tačiau kartais pasitaiko ir avarinių situacijų, o kartais net kai kurios stotys uždaromos dėl darbuotojų trūkumo.
Visada pravartu pasitikrinti transporto įmonės interneto svetainės skyriuje apie uždarymus ir sužinoti, ar jūsų metro linija važiuoja visu savo maršrutu.
Taip pat pravartu į mobilųjį telefoną atsisiųsti neprisijungusį metro žemėlapį, nes požeminėse metro atkarpose nėra signalo.
DLR: Docklands Light Railway
Rytų Londono madingą Canary Wharf rajoną aptarnauja kelios DLR be vairuotojo automatinio metro linijos.
Tiesioginės DLR linijos kursuoja šiais maršrutais:
- Bank - Limehouse - Canary Wharf - Cutty Sark - Greenwich - Lewisham
- Bank - Limehouse - Poplar - Canning Town - London City Airport - Woolwich Arsenal
- Tower Gateway - Limehouse - Poplar - Canning Town - Royal Victoria - Beckton
- Stratford International - Stratford - West Ham - Canning Town - London City Airport - Woolwich Arsenal
- Stratfordas - West Ham - Poplar - Canary Wharf - Cutty Sark - Greenwich - Lewisham
Bilietų pardavimo sistema tokia pati kaip ir metro. Į stotį ir iš jos einama pro turniketus su kortelių skaitytuvais.
Antžeminiai ir "National Rail" traukiniai
Metro ir DLR linijų tinklą papildo įprastiniai antžeminiai traukiniai, kuriuos iš dalies eksploatuoja Londono transporto kompanija ("London Overground" ir "Elizabeth Line"), o iš dalies - įvairios traukinių kompanijos, važiuojančios iš Londono į kitas Anglijos vietas su "National Rail" prekės ženklu.
Visais vietinio susisiekimo traukiniais Londono 1-9 zonose galima važiuoti už pirmiau nurodytas kainas. Atsiskaitymas už bilietus savo kreditine kortele per turniketus, pro kuriuos einama kiekvienoje stotyje, vyksta taip pat.